Events
Welkom op de pagina van de Empathische Kalender, onderdeel van de Dag van Empathie. De kalender brengt elk jaar empathische activiteiten in mei door heel Nederland onder de aandacht. De kalender bestaat uiteenlopende activiteiten zoals lezingen, documentaires, theater, dans, muziek en debatten.
Wij nodigen cultuurpodia, bibliotheken, gemeenten, bedrijven en geïnteresseerden uit om mee te doen door:
1. Zelf een nieuwe activiteit te organiseren in het kader van de Dag van Empathie in mei en deze aan te melden.
2. Bestaande empathische activiteiten in mei toe te voegen aan de kalender.
Empathische Kalender

Bij Theater aan de Parade in Den Bosch, kun je Moeder Courage gaan zien. Moeder Courage zet tijdens de oorlog álles op het spel om samen met haar kinderen te overleven. Als handelaar trekt ze onvermoeibaar door een rauwe, chaotische wereld, waarin onverwacht soms ruimte ontstaat voor humor en zelfs liefde. In deze nieuwe, muzikale bewerking van Moeder Courage, brengt regisseur Liesbeth Coltof de klassieker van Brecht rechtstreeks naar de 21e eeuw.
Het continent verkeert in een eindeloos durende oorlog. Elk stukje land, voedsel, water, brandstof en zelfs schaduw wordt bevochten. In deze instabiele wereld, waarin de oorlog steeds weer alles op zijn kop zet, trekt Moeder Courage (Tamar van den Dop) met haar drie jongvolwassen kinderen rond. Handel is haar enige overlevingsstrategie. Dus verkoopt ze alles wat nodig is: van wapens tot voedsel, van laarzen tot bier. Vol overgave vecht ze om haar familie bijeen te houden. Koste wat het kost.
In Moeder Courage zie je een veelzijdige mix van acteurs, dansers en musici. De band Spill Gold speelt live muziek, geïnspireerd door teksten van dichters uit oorlogsgebieden zoals Gaza en Oekraïne, waar de realiteit van oorlog diepe sporen nalaat. Deze stemmen maken voelbaar hoe het is om te vechten voor overleving.

Te zien in de Verkadefabriek in Den Bosch: Paradigm.
Wat als liefde en haat geen tegenpolen zijn, maar uit dezelfde kracht komen? Wat als het ene slechts de schaduw is van het andere? Dat is wat Paradigm op een fysieke manier onderzoekt. De lichamen van dansers Shailesh Bahoran, Patrick Karijowidjojo en Keshaw Manna bewegen in een eindeloze wisselwerking van duwen en trekken, breken en helen. Met hiphop en breakin' als taal, rauw en ritmisch. Een gesprek waarin geen woorden nodig zijn.
Een paradigma is een kader waarin we de wereld begrijpen. Maar wat als dat wankelt? In het schijnsel van bewegende lijnen en op de pulserende klanken van adem, ritme en stilte, kantelt de perceptie. Haat en liefde worden geen uitersten, maar schakeringen binnen één vloeiende beweging. Want is dit niet de kern van mens-zijn? De constante strijd tussen aantrekking en afstoting, angst en overgave? Waar we tegenstrijdigheid verwachten, ontstaat symbiose. Waar we grenzen zoeken, vinden we ruimte. Paradigm is geen conclusie, maar een uitnodiging: kijk, herken en kantel mee.
Arjuna Vermeulen is een theatermaker met diepe worteling in de hiphopcultuur. Met een achtergrond als breaker, host, performer en community builder zet hij fysieke expressie in als middel om abstracte, maatschappelijke en emotionele thema’s tastbaar te maken. Breakin vormt de kern van zijn bewegingstaal, waarvanuit hij speelt met contrast en dualiteit en zo ruimte laat voor gelaagdheid en interpretatie. Scenografie, licht en geluid zet Arjuna Vermeulen is als actieve dramaturgische elementen die betekenis geven en de ervaring verdiepen. “Ik wil dat het publiek niet alleen kijkt, maar voelt: de energie, de confrontatie, de beweging tussen harmonie en strijd.”

Theater de Vest in Alkmaar brengt Moeder Courage van het Nationale Theater. Een vrouw, bekend als Moeder Courage, zet tijdens de oorlog álles op het spel om samen met haar kinderen te overleven. Als handelaar trekt ze onvermoeibaar door een rauwe, chaotische wereld, waarin onverwacht soms ruimte ontstaat voor humor en zelfs liefde. In deze nieuwe, muzikale bewerking van 'Moeder Courage', brengt regisseur Liesbeth Coltof de klassieker van Brecht rechtstreeks naar de 21e eeuw.
In deze 'Moeder Courage' zie je een veelzijdige mix van acteurs, dansers en musici. De band Spill Gold speelt live muziek, geïnspireerd door teksten van dichters uit oorlogsgebieden zoals Gaza en Oekraïne, waar de realiteit van oorlog diepe sporen nalaat. Deze stemmen maken voelbaar hoe het is om te vechten voor overleving.Trigger Warning: De voorstelling bevat momenten met hard geluid en stroboscopische effecten.
De ‘Courages’ van onze tijd“Ik heb ze ontmoet: de Courages van onze tijd. Vrouwen die in de hel van oorlog of bezetting hun kinderen proberen groot te brengen. Moeders in de oorlogen in Gaza, Oekraïne of Sudan. Het zijn geen lieve vrouwen, aardigheid is voorbehouden aan zij die in vrede en rijkdom leven. Maar ze geven nooit op, dwars door de stress en het verdriet blijven zij staan. Onder hun harde schil en recht door de onrechtvaardigheid heen, bewaren zij hun menselijkheid met een moed, die wij ons maar moeilijk kunnen voorstellen. In deze voorstelling hoop ik hen het respect te geven dat ze toekomt,” regisseur Liesbeth Coltof.

Theater de Vest in Alkmaar brengt Theater Oostpool met Madame Butterfly, maar in deze versie eist de Hoofdpersoon uit Puccini’s wereldberoemde opera haar eigen verhaal op.
Regisseur Char Li Chung in reactie op de opera van Giacomo Puccini, met een tekst van Sun Li en Vera Morina.
Puccini’s wereldberoemde opera 'Madama Butterfly' weet met haar zeer bekende aria’s al meer dan een eeuw lang generaties operabezoekers te boeien. Maar wat vertelt dit muzikale meesterwerk, dat zich afspeelt in Japan, ons eigenlijk? Na het overweldigende succes van 'De Bananengeneratie' is het voor regisseur Char Li Chung tijd om een nieuwe stap te zetten in de Aziatische representatie in het Nederlandse theater. Met 'Madame Butterfly' brengt hij een radicale en eigentijdse reactie op de oorspronkelijk Italiaanse opera.
Triggerwarning: deze voorstelling bevat expliciete scènes en thematiek, waaronder racistische en stereotiepe weergaven, verwijzingen naar seksueel contact met een minderjarige en zelfdoding.

Zaterdag 17 mei in het Wilmink theater in Enschede: Ja, Leuk- van Pieter Derks. Dat betekent een stortvloed aan actuele grappen, over waar we nu weer in beland zijn met z’n allen. Niemand die zo bovenop de tijdgeest zit als hij. Altijd scherp en kritisch, steeds vaker uitgesproken, maar nog steeds genuanceerd. Zijn vorige twee voorstellingen werden genomineerd voor de Poelifinario. “Zijn verfrissende, mild-ironische kijk op de actualiteit verdient het grootste publiek”, schreef het AD. Zet je schrap voor een compleet avondje uit, over alles dat hopeloos misgaat, maar dan met zoveel energie, muziek, zelfspot en levenslust gebracht dat je toch nog denkt: ja. Leuk.

In het Atlas theater in Emmen speelt op 15 mei Pieter Derks zijn nieuwe voorstelling Ja, Leuk. Dat betekent een stortvloed aan actuele grappen, over waar we nu weer in beland zijn met z’n allen. Niemand die zo bovenop de tijdgeest zit als hij. Altijd scherp en kritisch, steeds vaker uitgesproken, maar nog steeds genuanceerd. Zijn vorige twee voorstellingen werden genomineerd voor de Poelifinario. “Zijn verfrissende, mild-ironische kijk op de actualiteit verdient het grootste publiek”, schreef het AD. Zet je schrap voor een compleet avondje uit, over alles dat hopeloos misgaat, maar dan met zoveel energie, muziek, zelfspot en levenslust gebracht dat je toch nog denkt: ja. Leuk.

Prabha, een verpleegkundige uit Mumbai, wordt in verwarring gebracht wanneer haar vervreemde echtgenoot opeens weer contact zoekt. Ondertussen zoekt haar jongere kamergenote Anu een manier om de volgende stap in haar geheime relatie te kunnen zetten. Als de twee vrouwen de drukte van de stad tijdelijk achterlaten om een nabijgelegen kustplaats te bezoeken, ontstaat daar eindelijk de ruimte om gehoor te geven aan hun diepste verlangens.
Ga deze film zien in de DNK bioscoop in Assen.

Ben je nieuwsgierig naar het verhaal achter een boek of wil je meer weten over een auteur? Dan is INKT in DNK Assen( Bibliotheek) perfect voor jou! Deze keer is onze gast Abdelkader Benali, schrijver van vele succesvolle romans, essays en reportages.
Benali brak in 1996 door met de roman Bruiloft aan zee en won de Libris Literatuur Prijs voor De langverwachte. Zijn werk draait vaak om identiteit, migratie en familiegeschiedenis; thema’s die hij op unieke wijze weet te vangen in zijn verhalen.
Nu is hij terug met De opdracht van de Moor, een roman over schrijver Omar Lorenzo, die de verhalen van Venetië moet vastleggen terwijl de stad dreigt te verdwijnen. Zijn zoektocht leidt hem naar een mysterieuze Moorse verteller, die hem meeneemt op een reis langs eeuwenoude verhalen en verborgen geschiedenissen.
Tijdens INKT wordt Benali geïnterviewd over zijn laatste boek. Er is volop ruimte om vragen te stellen, een exemplaar te bemachtigen bij Van der Velde Boeken en het vervolgens te laten signeren door de auteur.